dimarts, 8 de gener del 2013

A favor de la filosofia, modestament

Ja sabem que corren temps un tant complicats per a la filosofia a l'ensenyament secundari. Hi ha qui es mobilitza, com els de Red Española de Filosofía i elaboren peticions per aplegar suports i fer evident que no estamos locos, que sabemos lo que queremos, com deia la cançó.

D'altres deixen la vida tranquil.la sense horaris laborals i s'impliquen en difondre, exposar i argumentar a favor de la filosofia. És el cas d'un molt citat aquest blog J. B. en la seva darrera entrada al seu blog. 

Cal afegir els que dia rere dia defensem la presència de la filosofia en l'ensenyament secundari. Però els millors arguments els donen alguns exalumnes de tant en tant i sense que es demanin, espontàniament. 

Aquesta entrada aporta un missatge d'A.MªP, estudiant de 2n de Física a la UB: 

Precisament ahir vaig pensar en tu, perquè em vaig adonar que si se'm dóna bé analitzar les coses i extreure idees fonamentals és gràcies a tu. Ja que això ho vaig aprendre a 2n curs de filosofia. Segur que em serveix per física, així que estic molt agraïda. 

Estic segura que tots els professors i professores de filosofia podem fer exposició de comentaris semblants. Diria que, com a molt, vaig ajudar a passar de la potència a l'acte una capacitat que ja tenia aquesta noia. Haver estat, al dir d'ella, responsable d'activar-la és tota una satisfacció. A més d'una justificació de la necessitat de la filosofia a 2n de batxillerat. 

Tots podem pensar, és clar. No tenim el monopoli ni l'exclussiva del pensament crític, també és cert. Però fins que la filosofia no impregni totes les tasques intel.lectuals que es porten a terme a l'escola, continuarà sent necessària l'existència d'un espai horari destinat a la filosofia en el currículum dels alumnes. 

Això seria com ser tots filòsofs, potser? Seria la millor manera d'acabar amb la filosofia. No és una mala mort la que és provocada per l'èxit, si és que és possible. 

2 comentaris:

  1. M'agrada molt l'article ^^
    Tan sols puntualitzo que sóc estudiant de 3r de Física a la UAB.

    A.MªP.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Disculpa el despiste, A.MªP.! Més encara a favor de la filosofia si la desmemòria no afecta a la valoració que en fas. Una abraçada!!!

      Elimina