La cursiva és meva. La resta, de la xerrada de Sir Ken Robinson, expert en educació que els actuals i futurs professors haurien de conèixer. La xerrada la podeu gaudir aquí.
Com és el sistema educatiu
que tenim
|
Com podria ser, com hauria de
ser per aconseguir superar el fracàs escolar i ensenyar , és a dir, fer
aprendre
|
Uniformització:
educació basada en la conformitat
Es reforça l’aprenentatge
(en hores) de ciència i matemàtica
(podem afegir tecnologia)
Es marginen les arts,
les humanitats i l’educació física (o l’educació
física s’entén com a activitat esportiva i competitiva estandarditzada)
No es desenvolupa la totalitat
de les capacitats dels infants o dels joves
Podem pensar en els “projectes” que es desenvolupen, I en que la llengua té un sentit funcional i
comunicatiu, que no expressiu ni personal.
Realització de tasques
“administratives de baix grau”: tasques
escolars repetitives i que suposen aprenentatges pobres
Excés de diagnòstics
de TDAH
|
Basat en la naturalesa
diferent i diversa de l’ésser humà
Per a desenvolupar la
totalitat de les capacitats dels infants i dels joves cal que les arts, les humanitats
i l’educació física tinguin la mateixa
importància que les ciències i les matemàtiques
Fomenta l’aprenentatge actiu i el desenvolupament integral dels
infants i dels joves: ensenyament individualitzat
|
Ensenyament
transmissiu
Docència: professió
desprofessionalitzada, no es contribueix a la millora professional del
professor
Centrada en l’avaluació,
no en l’aprenentatge
Els professors no
ensenyen si els alumnes no aproven els exàmens
Avaluació estandarditzada
Cultura del
compliment: contra la curiositat i la creativitat (exercicis rutinaris i repetitius, lliurament de programacions rígides
i de graelles de control amb ítems
pre-fixats, lliurament d’exàmens, realització i valoració dels resultats a
partir d’això, preparació per a exàmens externs )
|
El motor de l’èxit és
la curiositat natural
Docència: professió
creativa
El professor no
transmet: guia, estimula, provoca, involucra
Hi ha ensenyament quan
hi ha aprenentatge
Avaluació com a diagnòstic,
no com a finalitat
Avaluació individualitzada |
No desenvolupa la creativitat ni dels alumnes ni
dels professors.
Estandardització de l’aprenentatge i de l’ensenyament
Sentit: realitzar tasques (fer activitats, sortides, deures...)
Estatus docent: no s’inverteix ( no es tracta de diners, sinó de donar
oportunitats de desenvolupament professional, més enllà de projectes “decoratius”
o “institucionals”)
La
innovació i la creativitat no només no es fomenten, sinó que es bloquegen, s’impedeixen
Tot ho decideixen els equips directius
Lideratge de centres educatius: ordre (organització: horaris, guàrdies,
disciplina,assignació de recursos, etc...) i control( faltes d’assistència, retards, lliurament
de documents, actes, assistència a reunions, compliment de decisions
imposades diverses...)
|
La vida humana és creativa: construïm la nostra
vida, també el coneixement
Individualització de l’aprenentatge i també de l’ensenyament
Sentit de l’assoliment: diferent per a cada
individu
Invertir en el desenvolupament dels docents: els millors, però també els més creatius, innovadors L’educació té lloc entre alumnes i professor: lloc de decisions Lideratge: control del clima! Crear condicions perquè sorgeixi la vida amagada, perquè pugui desenvolupar-se la llavor |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada