dijous, 16 d’agost del 2012

Guia audiovisual per a l'argumentació

Tot i que no és competència ni única ni exclusiva de la filosofia l'ensenyament i la pràctica de l`'argumentació,  fins ara no he trobat professorat d'altres especialitats que es preocupi pel desenvolupament del pensament crític dels alumnes fent servir la lògica. En algunes classes de llengua es demana que identifiquin els arguments d'un text que s'ha d'identificar prèviament com a argumentatiu i diferenciat d'un text, per exemple, descriptiu. Però hi ha poc o nul exercici, hi ha absència de pràctica que tingui algun sentit per a l'alumne. 

Ens topem, novament, amb la necessitat de que l'alumne faci perquè aprengui i de que el que sigui que faci sigui motivador per ell més enllà de la motivació gens irrellevant de la qualificació, així com la de les seves ganes d'aprendre. La meva limitada experiència em demostra que aprenen més i millor quan posen al servei de l'expressió i la defensa de les pròpies idees l'aprenentatge de quatre eines bàsiques d'argumentació. L'exercici té més que això, però l'argumentació és el seu centre: la dissertació. 

Fa un parell de cursos vaig començar a publicar les millors dissertacions que feien els alumnes. Es poden trobar amb l'etiqueta corresponent a aquest blog. Aquest curs que va acabar no fa encara dos mesos no n'he publicat gaires. No és que no les treballèssim, sinó que vaig pensar que calia valorar una certa originalitat que va limitar el nombre de candidates a la publicació al blog. Potser hauré de tornar al criteri anterior i deixar de banda l'exigència d'originalitat, no pas en la qualificació, però sí de cara a penjar-les al blog de filosofia. 

Mentrestant, trobo una interessant sèrie sobre el pensament crític en breus capítols que pot anar molt bé per introduir i treballar l'argumentació a les classes de filosofia. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada