dilluns, 20 de maig del 2013

Autoritat i educació: paraules de Lledó

"Con motivo de la VII Semana del libro de la Biblioteca Pública Municipal de Salteras, ese precioso pueblo, próximo a Sevilla, donde nacieron mis padres, he tenido un encuentro, con alumnos y profesores, en uno de sus colegios públicos. Como creo que el ser humano es lo que la educación hace de él, y como creo profundamente en la igualdad de la educación, en la educación pública, el recuerdo de ese encuentro me acompaña todos estos días. Un colegio alegre lleno de la luz que me transmitía no solo las claras paredes, adornadas de dibujos, propuestas de alumnos, manifestaciones de sus inquietudes e ilusiones, sino el diálogo con ellos, la entrevista que me hicieron, la libertad que irradiaba la educación que estaban recibiendo. Comprobé, además, el entusiasmo, la calidad de ese grupo de jóvenes maestros y maestras, que saben que la autoridad consiste, sobre todo, en tener verdadero interés por lo que enseñas, amar lo que enseñas y, de paso naturalmente, amar a aquellos a los que enseñas, y en los que haces crecer la libertad de pensar, de ser, por encima de los sectarismos y fanatismos con que se manchan los comienzos de la educación y que acaban corroyendo, aniquilando la vida."

Fragment de la resposta d'Emilio Lledó a la pregunta "¿El principio de autoridad es innegociable para la educación?" publicada ahir al suplement Babelia de El País a "Respuestas para tiempos convulsos". 

Notes per a un comentari possible: 
  • Creure en el poder de l'educació: aquesta no pot ser un negoci, ni una manera qualsevol de guanyar-se la vida, marxar a l'hora, fer just per anar tirant. 
  • Creure profundament: des de dins, amb tota l'ànima, gens funcionarial, ans al contrari!
  • L'educació pública: pensar el significat de pública sembla urgent
  • Alegre, ple de llum, transmetia, inquietuts i il.lusions d'alumnes: no preocupació per notes, no demanda de festes, no escaqueig de les tasques, compartir? 
  • Diàleg, llibertat: oposats a ordres, disciplina, llibre de text de memòria, festes programades. Urgeix pensar quina relació pot tenir la llibertat amb l'escola real. No diguem el diàleg!
  • Autoritat consisteix en tenir vertader interés pel que ensenyes: oposat a gestió d'aula, tècniques múltiples de manipulació (incompatibles amb el diàleg, amb la llibertat), amb intercanvi de favors. També s'oposa a fer les hores que toquen i marxar corrents. 
  • Amar el que ensenyes: ja passa, ja, però no n'hi ha prou. El páramo que habito es enorme. Ja sigui equip docent o departament. 
  • Amar a qui ensenyes: associació lliure de tonta, tova, mama, massa emotiva. 
  • Sectarismes i fanatismes: funcionariat, intolerància, català versus castellà. L'anglès és déu. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada