dilluns, 22 de juliol del 2013

Posa-li cara i ulls

El passat dissabte vaig assistir a una sessió de Poetry Slam al CCCB, al Pati de les Dones per gaudir de l'airet fresc que corria a les set de la tarda com una salvació en mig de la xafogor de Barcelona. Les grabacions en vídeo i les recomanacions d'una companya amb excel.lent gust i millor curiositat (C.S.T.) ja m'havien encuriosit i predisposat positivament. Sortint de l'exposició sobre Pasolini, ens vam quedar al Pati de les Dones. No èrem poca gent, no. 

Joves talents de la poesia, de la interpretació, de la perfomance i de la música, van desfilar en la competició que va tenir lloc entre dotze slamers. Poesia crítica o nova versió de la poesia social enriquida amb les claus i el rerefons de la cultura urbana i underground per joves que sens dubte havien llegit als poetes i a les poetesses que encara té sentit llegir, però no només. Mesclant de manera desinhibida referències diverses i deixant anar sentiments i ironies amb ritme... de funky, com va recitar David Orviz, guanyador. 

El que més em va impactar va ser una poesia del participant que va quedar segon, Salva Soler. El títol és La educación de Paulito. Només cal posar-li cara i ulls al professor i sentir la veu de l'alumne, si volem escoltar i, per tant, volem canviar. Si volem deixar d'explicar el que ja hi ha al llibre, de posar exàmens memorístics, de marxar a corre cuita i no tenir mai més d'un minut per parlar amb els alumnes de com estan aprenent i com va la seva vida, quines són les seves inquietuts. Si volem oferir el que podem donar, que és molt, per a intentar rescatar els nois i noies amb els quals treballem d'educadors de l'entorn de consumisme tan buit com salvatge en què estan immersos. I rescatar-los a base d'amor i de cultura, ensenyant des de l'amor a aquesta per evitar que poesies com la de Salva Soler siguin tristament vertaderes. 

Señor profesor:

6 x 8 son 48.
26 son los reyes Godos.
Y un río que pasa cerca de Berlín,
se llama Rin.
Rin, Rin,
Rin, Rin,
Rin, Rin...

Suena el teléfono.

Lo tendría que coger.
Para algo lo patentó Alexander Bell.
No es que yo no quiera ya ser como él,
pero primero quiero comentarle a usted:

Yo de memoria, muchas cosas ya me sé.
¿Como hago ahora para comprenderme bien?
¿Conocer que tengo dentro o yo que sé?
Pues saber cosas no hace a un sabio, ¿sabe usted?

Y aunque en mi casa me dicen que usted me va a educar,
lo que soy es una máquina de multiplicar.
Así que,
¿me puede dar alguna indicación,
para poder encaminar mi educación?

Señor profesor:
(Rin Rin Rin rin)

Me espero.
.....
.....

Señor profesor:

En el átomo hay protones y neutrones.
Y electron es, una tarjeta visa de cojones.
Cada año sube siempre el IPC
y lo privado es la ostia
(según los U.S.A.)
Y no es que yo sea antisistema, o yo que sé,
pero el sistema ha “echao” del curro al papi de mi amigo Andrés.
Y al de mi amigo Paco, lo ha “dejao” sin ilusión.
Y a la mami de Juanito, le ha dado depresión
porque nadie le ha enseñado a poder decir que NO.

Y yo no quiero acabar así, pero tampoco sé donde acudir.

Ya sé que usted viene aquí sólo a trabajar.
A soltar el rollo y luego tiene usted sus cosas que arreglar,
Y sé que poco a usted le pagan, para encima,
llevarse mis problemas a su casa.
Pero es que lo que usted dice ya está en el libro
y sé leer.
Y lo que le estoy pidiendo no está en ninguno,
y me puede salvar la vida, ¿Sabe usted?

(Rin, rin,rin,rin)

...
...

Hago exámenes y siempre saco 10.
Enseño las notas a mis papis
y están tan orgullosos...
¡se les ve!
Me encierro en mi habitación a ver la tele.
Otra vez.
No tengo amigos, no sé como caerles bien.
En casa me dicen que éso son chorradas,
que estudie si no quiero ser un puto fracasado.
Que ellos me querrían educar,
pero que tienen que ir a trabajar.

Que alguien tiene que pagar el wifi, el coche, el parking,
la pantalla de de plasma, la primera y la segunda casa,
con vistas al mar, el mini-bar,
la cocina nueva, las puertas correderas, vidrieras con cortinas horteras,
los “stores”, el tatami, el colchón de viscolátex,
el dormitorio entero con un futón verbenero,
los muebles de caoba,
los rosarios de la Aurora
las luces halógenas,
las joyas erógenas,
el estucado veneciano,
el acabado romano,
el ordenador Vaio,
el mosaico,el parket, la nevera Smeg,
el sofá de sky, la Play,
el Netbook, el e-book,
el iphone, smartphone,
la tablet, la television por cable,
el aire acondicionado,
acondicionar el baño con grifos de Grohe,
con aromas de aloe,
con bañomasaje y jacuzzi,
teniendo en cuenta el feng shui y “la puta mare que el va parir”
Las vacaciones para ir a esquiar,
todo lo que puedo disfrutar, sin haber pedido yo jamás...
La reforma de las vigas del desván
y los juguetes de “tapar que nunca están”.
Todos los juguetes de tapar...
que nunca están.
Todos los juguetes de “tapar”, los de “calla niño y déjanos de molestar”
que se acumulan bajo las antiguas vigas del desván...

Así que,
¿me puede usted dar alguna indicación,
para poder encaminar mi educación?

Por favor,
(Rin,rin, rin, rin)

señor ...
(Rin, rin, rin, rin)

profesor.

(Me espero)



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada