La de la Judit Clemente va resultar la guanyadora de 1r de batxillerat.
Per saber què considerem com real primer hem de saber què
significa aquest concepte. En la vida quotidiana, sense cap raonament
filosòfic, diem que el que és real és el món. Però en filosofia ens referim a alguna
cosa real quan és autèntica, és a dir, que no pertany al camp de les fantasies
o les il·lusions. Però no és un concepte tan senzill de definir.
Quan parlem del concepte “real” ens adrecem al pla que es
refereix a la realitat i respecte a aquest concepte hi ha moltes discrepàncies,
ja que no tothom entén la realitat de la mateixa manera. Llavors, què podem dir
que és la realitat, i amb això, què diem que és real?
Segons la ciència, és real només el que és matèria, és a
dir, que la ciència pot demostrar l’existència de les coses deixant de banda tot
el que no tingui com a requisit estar format per partícules, no té en compte la
part espiritual, els sentiments, etc., ja que aquests conceptes no es poden
demostrar científicament. Aquesta visió s’anomena materialisme.
Un altre punt de vista és l’espiritualisme. És el que té com
a realitat tot allò que és esperit i ànima, que la denominen com immortal.
Però, realment podem definir la realitat tenint en compte només una de les dues
teories?
Aquesta és la pregunta que em vaig fer quan estava a una
classe de filosofia i la meva professora estava explicant les diferents
respostes a algunes preguntes metafísiques i vaig arribar a la conclusió de que
no compartia cap dels posicionaments anteriorment esmentats.
Primer pensant en el materialisme, no estic d’acord en que
els sentiments no siguin reals, ja que trobo molts exemples del meu dia a dia
on hi són. Sentir amor per la meva família, patir perquè he perdut algú que
estimava, sentir-me decebuda per alguna persona que no creia que pogués fer-me
mal, alegrar-me per haver superat amb èxit un examen, etc. Considero que és
impossible que alguna persona en un dia no senti absolutament cap sensació o
emoció relacionada amb algun sentiment. Per tant, com els podem sentir i estan
dintre de la nostra realitat, són reals.
Després pensant en l’espiritualisme tampoc estic totalment
d’acord perquè penso que existeixen realitats que podem considerar matèria; una
taula, una cadira, un cotxe, la majoria de les coses que ens envolten són
materials, és a dir, que estan constituïdes per partícules i llavors no podem
dir que tot és esperit i ànima, perquè les coses materials hi són. Crec que la
realitat és una barreja d’ambdues postures, és a dir, que la meva postura és
dualista. Malgrat això, existeix una altra postura que és la pluralista, que
diu que la realitat està formada per més de dues substàncies, però no crec que
hi hagi res més real a part del que considerem matèria i esperit.
Llavors, després de decidir-me per quantes realitats hi
havia, i amb aquestes, el que per mi era real, va sorgir-me una altra qüestió;
si tots, o si més no la majoria, ens decantem per alguna de les teories
anteriors, podem definir el que és real d’una manera estàndard?
A partir d’aquí podem
considerar que si el que és real és depèn de si et decantes per una opció o
altre, la realitat és subjectiva, tots vivim realitats diferents, perquè no
considerem real les mateixes coses i, per tant, no la podem definir. Per exemple,
si jo crec que tinc ànima, i tinc la creença que Déu és real, i per una altra
persona no existeix pel fet que no s’hagi demostrat científicament que és així,
segons aquest raonament per mi la realitat serà totalment diferent que la de
l’altre persona i llavors no podríem dir el que és o no és real.
Aquesta idea em va portar a preguntar-me que, si el que és
real depèn del que tu consideres com realitat, llavors totes les persones vivim
diferent? No hi ha res que tots compartim independentment si creiem que només
és real la matèria, l’esperit o ambdues coses?
No coincideixo amb aquesta idea, ja que crec que convivint
amb persones, per exemple materialistes, la meva vida i la seva passen per les
mateixes situacions diàriament. Per exemple, un company de classe veu una
pissarra igual que la veig jo, podem escoltar les explicacions que fa el
professor a classe de la mateixa manera, tenim amistats, etc. Hi ha coses, la
majoria, que en el nostre dia a dia passen igual, i en canvi considerem reals
diferents coses. Aquest fet no hauria de fer que la nostra vida fos diferent?
A partir d’aquí vaig tenir en compte l’afirmació que ens diu
que és real tot allò que existeix de manera independent del subjecte, és a dir,
que el que existeix, existeix tot i que la persona no conegui la seva
existència o no pugui percebre-la. I en aquests casos, existeixen tot i que no
creguin que és real. Per exemple, si jo visqués a un país subdesenvolupat i mai
hagués vist un mòbil, el mòbil seria real tot i que jo mai l’hagués vist. Considero
que el que és real ho és tot i que algú sigui materialista i cregui que només
existeix la matèria, tot continua existint de la mateixa manera per tothom, hi
ha una realitat que existeix per a tots, independentment del que considerem o
no com real. Aquesta teoria s’anomena realisme.
Llavors el que creiem que és o no és real, verament, què és?
El que creiem nosaltres com a real són imatges internes, són
idees que hem creat nosaltres mateixos de com pot ser la realitat, és a dir,
que al posicionar-nos en alguna de les opcions anteriorment esmentades, el que
fem és pensar en la imatge que tenim del món i buscar quina és la imatge que en
altre moment algú ha determinat com una opció per definir la realitat i fer-la
vertadera. Qui ens demostra que només existeix matèria? Qui ens diu que, tot i
que no es pugui demostrar, no existeix l’ànima? Tant una opció com l’altra hi
són però tant una persona que pensi una cosa o altra, continua vivint el mateix
dia a dia al mateix món.
En conclusió, podem pensar i posicionar-nos sobre qualsevol
postura i pensar en com és la nostra realitat i de què està formada, però la
realitat és la mateixa per a tots cregui una persona el que cregui. El que
formem són imatges internes, és a dir, que són idees i això fa que creiem la realitat
de diferents maneres però no fa que vivim en mons diferents i que deixin de
existir situacions i sentiments diferents segons el que creiem.
Per tant, el que és real ho és independentment del que cregui el subjecte.
I la de l'Albert Díez va ser la guanyadora de 2n de batxillerat. En aquest cas tenia llibertat per triar la forma clàssica de la dissertació o la del relat amb tesi filosòfica de fons. I li va sortir molt, però que molt bé.
L’OBSERVADOR
Sensacions. No deixava de notar-les. Eren agradables, com les que em
provoca aquest suau vent provinent del mar, que m’acariciava el coll com si fos
una deessa grega, o les que la sorra, fina i suau, em transmetia als meus peus
com si me’ls estigués massejant. Em sentia lliure, feliç, únic.
Però, com sempre, hem de despertar.
Vaig obrir els ulls, vaig notar com la llum que entrava per la finestra
m’enlluernava. Em molestava, vaig intentar baixar la cortina, però no vaig
poder, em sentia impotent. Llavors hi vaig caure, vaig recordar-me de qui sóc,
quina és la meva realitat. Em vaig mirar les cames, maleint-me. Se’m van caure
unes llàgrimes, però me les vaig eixugar amb les mànigues del pijama i vaig
intentar posar-me dret, assentat, això sí. Llavors, em vaig disposar a
col·locar les cames primer i el meu tronc després a la cadira de rodes que
tenia al costat meu.
Cada matí em passa el mateix. Aquesta sensació de no saber distingir
quan somio i quan no, la realitat de la ficció. Crec que m’estic tornant boig,
potser és el meu desig de tenir una vida diferent, de que les coses haguessin
passat de distinta manera. Que pogués retrocedir en el temps. Però això, es
clar, és impossible.
Des que vaig patir aquell accident, m’he estat separant del món
sensible, ja no noto part del meu cos, he perdut el desig sexual, em trobo sol,
aïllat de la societat, sento com si la meva vida ja hagués acabat. Que trist,
oi? Tan jove com sóc i la poca vida que he passat i trobar-me empresonat en una
condemna perpètua la qual sembla apuntar cap a un final imminent.
Quan em va ocórrer aquest accident, vaig decidir fer la carrera de
neurociència. Volia descobrir si podria ser-me útil l’única cosa que hem
quedava en bones condicions: la meva ment. O al menys això creia aleshores.
Això em va permetre entendre millor com funciona el cervell, a més d’obtenir un
bon coneixement científic. Sobretot em vaig enfocar molt amb la mecànica
quàntica. Això em va fer obrir la ment de tal manera que tenia tants dubtes i
tan poques certeses que em feia preguntar coses com si realment existeixo i si
la realitat que puc percebre és la verdadera, és a dir, si estic somiant o no.
Per arribar a respondre aquestes preguntes, primer havia d’abandonar
aquesta hipotèticament falsa realitat. El meu cervell, amb l’ajuda dels meus
sentits, només és capaç d’entendre un món tridimensional, ni tan sols hem
arribat a entendre el temps, ja que aquest és relatiu. De fet, ni tan sols
podem percebre més d’un 0,0005% dels estímuls que rebem de l’exterior, i
aquests estímuls que rep el cervell no es diferencien els que veiem dels que
imaginem, és a dir, que la realitat que el nostre cervell percep és aquella que
pot sentir, però que no es correspon gens ni mica a la verdadera realitat. Per
tant, em vaig adonar que per a aconseguir arribar a la veritat, abans havia
d’abandonar la falsa realitat de l’espai-temps.
Heu sentit a parlar de l’experiment de la doble ranura? Aquest
consisteix en un experiment que es va fer en un laboratori per veure com es
comportaven els electrons, si com a ona o com a corpuscle. El que es va
descobrir és que un electró actuava com a ona quan no hi havia cap observador i
com a corpuscle quan si que n’hi havia, d’observador. Per tant, el que es pot
deduir amb això és que el que condiciona que succeeixi una cosa en comptes
d’una altra és l’existència d’un observador. Si no hi ha observador, l’electró
passa per les dues franges. En canvi, si hi ha un observador, l’electró només
passa per una franja. D’aquesta manera, el que ens condiciona a nosaltres a
realitzar una sola acció envers a les diferents possibilitats que se’ns
presenten, és també degut a l’existència d’un observador? Ens està observant
algú sense que ens adonem? I si fóssim la formiga que viu en una dimensió
inferior a la que vivim nosaltres, els humans?
Però de quina manera podia, un ser mortal i imperfecte com jo, sortir
d’aquesta falsa realitat tridimensional? Si jo no havia decidit pas estar aquí,
atrapat en aquest món tan cruel. Em sentia tan impotent, tan inútil i tan
insignificant que em feia, fins i tot, fàstic, aquest món ple de mentides,
sensacions falses, que només ens queda l’imaginar, com els somnis que tinc cada
cop que vaig a dormir, que em veig a mi corrent, en un món irreal, massa
perfecte com per existir.
Vaig passar per una llarga crisi emocional, però finalment em vaig
adonar que havia d’acceptar aquesta realitat, encara que sigui falsa, encara que
sigui cruel, encara que sigui injusta, és aquella que m’ha tocat viure, de
manera que l’hauré d’aprofitar, des del moment que sóc conscient fins al moment
en que mori. En un d’aquests dies, vaig conèixer una noia mentre tornava de
l’acadèmia. Ens vam posar a xerrar i a fer bromes, vam començar a quedar i a
passejar junts. Mai es va fixar en la meva cadira de rodes ni en la meva
incapacitat. Per primer cop en la vida vaig sentir que realment pertanyia a
aquest món, a sentir-me còmode en aquesta vida, en aquesta realitat suposada.
En aquesta etapa vaig començar a sentir
certes emocions o sentiments que mai fins llavors havia experimentat. L’amor,
la passió, el plaer, la felicitat. Però el misteri que em provocaven aquestes
emocions m’intrigaven encara més. Per què sentia aquests sentiments i quina
utilitat o fi tenen? Són només reaccions químiques que es donen al cervell per
mantenir la supervivència de l’espècie humana o tenen el seu lloc fora de
l’espai-temps? L’amor pot tenir com a utilitat la protecció o la reproducció
amb éssers de la teva espècie però, llavors, per què segueixes estimant al teus
estimats difunts? Pot tenir algun significat aquest amor?
Aquesta felicitat, però, no va durar gaire. Un dia em vaig despertar i
vaig veure una nota sobre la taula de la sala d’estar. En aquesta em deia en
definitiva que havia trobat un altre home a qui realment estimava i que no la
tornaria a veure mai més.
Els sentiments que sentia ara eren completament diferents als que sentia
dies abans. Engany, tristesa, ràbia, misèria. Havia durat massa, la bona vida.
La realitat és molt més cruel. El dia següent ho vaig decidir, vaig agafar la
pistola que tenia amagada al calaix, vaig posar el seu canó entre les meves
dents i vaig prémer el gallet.
Aleshores em vaig despertar. Aquest cop, però, va ser diferent. La llum
no em va enlluernar, ni tampoc em trobava al meu llit. Però, on em trobava? Em
trobava allà, i prou. Com mig suspès a l’aire, però sense la sensació de
flotar. És difícil d’explicar a éssers tridimensionals, simplement ho podia
veure tot amb més claredat. Em trobava en un univers de set dimensions. Podia
escalar pel temps com si escalés una muntanya, podia observar les diverses
possibilitats de la meva vida i la dels altres, podia observar la veritat de
les coses. Em trobava davant de la realitat, tot aquell conjunt de
possibilitats que podien ocórrer en aquell món i en tots els altres que es
trobaven en aquest univers. Podia veure la vida que he viscut i la que somiava.
Simplement perquè jo sóc l’observador. Jo, l’home paraplègic amb una vida
trista i miserable existia perquè jo mateix m’estava observant, simplement
estava vivint una possibilitat del que podia ser la meva vida. També el jo que
corria i saltava per la sorra de la platja existia, en un univers diferent però
connectat per mi, l’observador.
I és que, tard o d’hora, ens hem de despertar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada